Misteri dalam hidupku by pgm72 rimba

Kepada semua pembaca kisah seram saya ingin ucapkan tahniah atas segala kiriman cerita2 biskita yang banyak memberi pengajaran dan pengetahuan dalam hal2 mistik. Walaupun pada zaman kini banyak terdedah pada ke modenan semasa namun kita tidak juga harus melupakan akan sesuatu yang mustahil kerana semua itu adalah kejadian dan ke hendak yang maha kuasa. Ada setengah masyrakat mengatakan malah mempertikaikan akan hal2 dunia mistik ini sering di kaitkan dengan mahkluk2 halus seperti hantu dan jin yang membawa pada ke kurafatan jika kita terlalu taksub dalam mempercayai semua ini.Sedangkan dizaman rasulallah dulu pun sudah ada kehadiran jin2 yang telah diciptakan oleh allah untuk di berikan peranan dan tugas dalam hal ehwal manusia sehingga kini walhal dari segi kebaikan atau kejahatan terpulanglah pada penerimaan dan ke imanan seseorang manusia dalam menghadapi semua ini dan dari sanalah timbul nya sesuatu kepandaian seseorang manusia dari segi alam mistik termasuklah dalam segi kepercayaan tahyul dan jika penerimaan seseorang manusia itu baik maka kepandaian dari segi kebaikan lah yang di turuti.

Berbalik pada ada nya mahluk halus ini sering dikaitkan dengan pemujaan atau sesuatu tempat yang tak pernah dijejaki oleh manusia kerana ada setengah ulama mengatakan jika tempat itu tidak ada manusia yang tinggal maka jin lah yang akan menduduki tempat itu sebelum manusia. Maka dalam kisah saya kali ini marilah kita sama sama memikirkan dari segi alamiah akan kisah ini sama ada perkara ini mustahil atau sebaliknya dari segi kepercayaan kita masing masing.

Dulu semasa saya berumur dalam lingkungan 8 tahun kan masuk 9 tahun saya telah terpilih untuk wakili sekolah dalam acara sukan sekolah2 yang mana saya telah terpilih dalam acara lumba lari 100meter dan masa itu saya dipilih untuk mewakili sekolah pada kali pertama dan acara tersebut berlangsung di padang sekolah lain dan tak perlu lah aku sebutkan nama sekolah tersebut. Dan apabila saja hari dan masa tiba kami pun dibawa olih guru2 sekolah masing2 ke acara tersebut dan dimana cuaca waktu itu amat lah mendung dan suram namun itu tidak menjejaskan acara pada masa itu namun lain lah bagi diriku masa itu walaupun tiada apa2 berlaku namun seluruh badan ku masa itu seram sejuk dan bila ku lihat keadaan sekeliling walaupun riuh rendah olih sorakan dan jeritan orang ramai yang menyokong sekolah masing2 namun dari segi pendengaran ku masa tu terlalu jauh dan telinga terasa berdengung namun ku kuatkan jua hati ini dan tak akan memikirkan yang bukan2. Dalam aku merhatikan keadaan sekeliling aku terdengar nama ku dipangil olih cikgu yang menandakan giliran ku sudah tiba untuk berlawan dan aku pun terus ketempat cikgu dan membuat persediaan untuk berlumba dan dalam masa tu mata ku tertumpu pada seorang pengadil yang memegang pistol untok menembak keatas menandakan semua pelumba akan berlari bila saja tembakan dibuat dan DUM! Bila saja tembakan berbunyi kaki ku terasa kaku dan penglihatan ku semakin kabur dan pendengaran ku semakin jauh dan keadaan menjadi gelap gelita.

Aku membuka mataku perlahan2 namun terasa pedih dan terdengar nama ku di sebut berulang kali namun aku gagal untuk melihat kerana terasa mata ku amat pedih dan aku hanya mampu mendengar suara orang memangil nama ku berulangkali dan dalam hatiku berkata apakah yang telah terjadi dan apakah aku masih hidup ataupun berada di dunia lain’ ku tumpukan kekuatan semangat ku dan ku cuba lagi untuk membuka mata ku dan akhirnya aku berjaya dan ternyata aku sudah berada dirumah dengan disekeliling ku  adalah ahli keluarga ku dan saudara2 ku serta adiberadiku’ aku cuba untuk membangunkan diriku namun seluruh badan ku terasa berat dan ngilu dan aku perlu dibantu untuk bangun’ keadaan dirumah masa tu kelam kabut kerana mereka masih bertanya antara satu sama lain apakah punca terjadi semua ini dan aku sendiri bila ditanya tak ingat apa2 masa tu dan apa yang ku ingat Cuma aku ada perlawanan lumba lari dan tak semana2 aku ada dirumah tapi bukan dipadang sekolah. Aku cuba untuk memijak kan kaki ku kelantai tapi tak dapat kerana seluruh sendi ku terasa lemah dan tapak kaki ku seolah memijak duri bila terkena lantai. Dan dari sinilah bermula penderitaan ku hanya terlantar dikatil’ makan minum disuap, kencing berak terpaksa diusung kekamar dan dalam aku menjalani penderitaan itu yang tak tau dari mana punca semua nya berbagai kejadian aneh dan keistimewaan yang tak ku sangka dalam diriku yang mana aku boleh melihat sesuatu yang orang biasa tak boleh nampak seperti’ pada suatu hari aku ternampak makluk serupa beruk di atas bukit berhadapan rumah yang mana bila ku tanyakan nini ku dan ia sendiri tak nampak beruk tersebut dan aku menyuruh menutup seluruh tingkap dan pintu rumah kerana beruk tersebut akan masuk kerumah sehingga membuat aku menangis meraung dan ada lagi satu masa tu waktu malam dimana aku ternampak satu lembaga depan pintu rumah seorang perempuan berbaju putih berambut panjang dan sehingga aku terpaksa di ubati oleh orang pandai namun gagal sehingga terjadi perbelahan yang mengatakan aku ini sudah di rasuki oleh mahluk halus sehingga aku terpaksa dijaga oleh niniku kerana keluarga ku tak sangup menghadapi semua itu dan masa berlalu namun aku masih seperti biasa tiada perubahan sehingga pada satu masa ada salah seorang penduduk kampong hilang dan tak balik2 kerumah dan semua penduduk kampong berkumpul dirumah niniku untuk mencari dan aku yang terbaring dibilik tamu terdengar percakapan penduduk kampong tentang orang yang hilang dan aku pun memanggil niniku membagitahu yang orang yang hilang itu ada berhampiran dengan pokok durian di hulu kampong sedang duduk tersesat tak dapat mencari jalan keluar dan penduduk kampong pun mencuba mencari dan ternyata benar apa yang aku katakan sedangkan aku sendiri pun terkejut yang firasat ku itu benar. Semua itu adalah diluar dugaan ku saja kerana aku dapat merasakan sesuatu dlam pemikiran ku tentang alam ghaib malah pernah ada orang yang kehilangan barang seperti beg duit tapi ia bukan hilang malah ia tersalah tempat menaruh dan atas firasat ku sendiri aku pun membagitau tempat ia menaruh dan ternyata benar. Hari semakin hari keadaan ku tidak menentu kadang2 aku menangis sepanjang masa dan jua terasa sakit kepala dan apatah lagi selalu melihat benda2 yang ghaib tapi bagiku itu sudah menjadi biasa kerana bagiku ia cuma sekelip mata saja. Tiada apa yang perlu aku buat lagi selain aku hanya melimpang sepanjang masa dan selain nya pun dengan usaha mulah nini dan keluarga yang tak putus2 berusaha mencari jalan untuk sembuh. Setelah masa berlalu terjadilah pada suatu malam terasa aku ingin melukis dan mulah nini ku mengikut saja kehendak ku dan membelikan aku peralatan lukisan dan kebetulan masa tu aku dapat sedikit mengerakan badan ku dan aku pun di usung keluar beranda rumah dan duduk melukis dan kalau ku tak silap masa tu petuan ku yang lebih mesra ku panggil abang ada jua menemani aku diluar beranda rumah. Suasana malam tu agak tenang dan tidak ada menunjukan tanda2 hujan turun dan keadaan sekeliling rumah terasa sunyi tanpa bunyi cengkerik yang selalu membuat bising bila waktu malam. Dalam asyik aku melukis tiba2 satu dentuman guruh serta kilat memancar diluar kawasan rumah sehingga membuat aku terkejut dan terasa panas disekeliling ku sehingga peralatan lukisan yang aku pegang habis bertaburan dan apa yang ku terasa hanya bila badan ku di angkat olih abangku masuk kedalam rumah dan keadaan menjadi gelap gelita kerana bekalan letrik terputus disebabkan olih pancaran kilat dan aku masih dalam keadaan separuh sedar masa tu. Aku hairan bagaimana bolih ada guruh dan kilat sedangkan cuaca masa tu tiada ada tanda2 hujan ataupun berangin. Bila sudah keadaan kembali tenang dan aku pun meminta abangku untuk mengambilkan peralatan melukis yang masih tertinggal diluar beranda rumah dan keadaan menjadi riuh lagi bila abangku melihat lukisan ku adalah wajah potret seorang pendekar sedangkan masa tu aku tidak melukis nya lagipun masa tu aku belum jua melukis apa2 pun lagi. Mengikut mulah niniku potret pendekar yang ada dalam lukisan itu adalah mirip seorang pendekar iaitu hang kasturi sehingga mulah niniku sangup mencari koleksi buku tentang pendekar melayu yang ada gambar pendekar melayu kecuali wajah pendekar hang tuah dan bila saja dilihat ternyata mirip wajah nya se akan sama dengan yang dalam lukisan. Aku yang masa tu cuma terdiam saja walapun berkali2 orang bertanyakan apakah aku yang melukis namun tetap jawapan ku bukan kerana mustahil dalam keadaan diriku masa tu aku dapat melukis dalam masa yang singkat. Bermacam2 kejadian yang berlaku yang ku lalui dan kalau kan difikirkan ada jua yang logik dan tak logik namun semua itu adalah atas kehendak nya jua walaupun berkali2 ku fikirkan sampai saat ini pun bila ku kenang semula semua itu tak masuk akal dan sebab itulah aku ingin menceritakan semua ini dalam kisah misteri ku kali ini manalah tau ada sebarang pendapat ataupun komen2 dari pembaca semua tentang semua ini ataupun mungkin ada jua yang pernah mengalami seakan2 sama dengan apa yang ku alami ini. Bukan setakat ini saja yang akan ku ceritakan kepada pembaca semua kerana apa yang ku alami ini sampai sekarang pun aku tak tau dari mana punca dan sebab nya aku sakit dan sembuh dengan sendiri nya secara beransur2. Masa tu cuti sekolah dan aku masih dalam keadaan sakit dan kebetulan adiberadi ku dan sepupu2ku ada yang tidur dirumah niniku dan terhibur jua rasa hatiku bila dapat berkumpul walaupun keadaan ku masih seperti biasa dan aku cuba membangunkan diriku untuk berdiri dengan dibantu olih mereka namun terasa kaki ku masih lemah tapi ku kuatkan hatiku kerana aku ingin bermain dengan mereka dan akhirnya aku dapat jua berjalan perlahan2 dengan bantuan mereka dan setiap hari ku cuba lagi untuk berjalan dan akhirnya aku berjaya jua berjalan seperti biasa namun aku harus di pegang kerana penglihatan ku masih kabur dan terasa berada dalam perahu yang dibuai ombak dan bila saja aku cuba berdiri sendiri aku akan tumbang. Para pembaca yang budiman cubalah fikirkan dan bayangkan apakah yang sebenarnya terjadi pada diriku dan apakah semua ini ada kaitan dengan benda2 yang ghaib ataupun makhluk2 halus selain atas kehendak yang maha esa? Masa berlalu dengan segala penderitaan yang ku tanggung dan dengan segala kejadian2 yang bermacam2 namun persoalan nya msih jua tiada jalan penemuan nya sehingga lah dengan izin allah keluarga ku mencuba lagi berusaha untuk membawa ku berubat dengan seorang nenek tua di kampong yang lebih suka dipanggil nini kumit dan setiap pagi dan malam aku akan di urut olih nini kumit dengan perubatan trdisonal dan alhamdulilah keadaan ku beransur2 pulih bermula dengan pegerakan badan ku semakin hari semakin kuat dan aku mula berselera untuk makan Cuma satu hal lagi bila saja aku berselera untuk makan aku teringin makan hasil buatan orang2 melayu seperti buah hulu, roti langang yang hanya dulu bolih didapati di tamu bandar namun semua itu tak menjadi masalah kerana mulah nini ku memang rajin kebandar dan dialah yang selalu membelikan untuk ku makan dan lama kelamaan aku pun sembuh sepenuhnya dan bolih berjalan seperti biasa dan apa yang terjadi lagi aku suka bercakap sendirian yang aku sendiri pun kadang2 tak faham apa yang aku cakapkan. Mungkin ada setengah pembaca keliru ataupun kurang memahami dengan apa yang ku ceritakan ini namun itulah realiti yang sebenar ku alami yang mana aku sendiri pun masih lagi mencari2 jawapan sebenar dan kesan yang ada pada diriku masa ini aku suka akan perkara2 yang ganjil dan mistik seperti buku2 cerita, majalah dan movie seram. Itulah saja yang dapat ku kongsikan pada pembaca walaupun tak semua yang dapat ku ceritakan namun tujuan sebenar adalah ingin berkongsi cerita dan pendapat para pembaca semua.selamat menyambut tahun baru 2014 semoga kita semua akan tercapai segala impian dan azam dalam 2014.(c)ceritaserambrunei2013

Makhluk rumah by Narrator

First time cerita, maafku if inda pandai mengarang, heheh, inda plg seram, and aku nda jua tau ah whether salah pengliatan or benar.

Inda tau sama ada benar atau inda, setiap rumah ada penunggunya,  rumah kami ani smpai sekarang sentiasa amanlah, Alhamdulillah, tpi dulu adalah perkara yang pernah aku lalui di dalam rumah ani,

Time ku umur dlm lingkungan remaja inda jua brapa ingat maybe dalam 14-17 atulah, aku selalu tliat lah makhluk ani dlm 3 kali and abgku pun prnah tliat jua, ani aku crita psl aku saja; yg abgku nda ku brapa ingat

1 – Time aku ahir tidur smpai subuh psl mliat tv, then nda smana2 mcm tliat ku ada kelibat d arah tangga, sdah ku liat lari ya mcm kanak2 menuju keatas tangga, laju lah lari nya mcm org kn tgugur larinya

2 – Sama jua dtangga tliat, masa subuh jua hari yg lain, tpi time ani ea tahan2 mcm mliat arahku jua psl muanya plan, nda ku berani mliat tpi aku tliat time tu ngam arh cermin almari (reflection) ea tahan2 dtangga, ku buat nada saja then hilang

3 – Time ngam azan maghrib berkumandang, ngam aku ni mlintas dapan jamban, nda smana2 dapan mataku keluar ‘benda’ atu laju ea belari mlalui pintu jamban menuju kbilik kakaku, time atu nda ku tau psl berani, tarus lah ku belari jua mgaga benda atu psl kn mau tau banar apa yg ku liat atu (curious) tpi sdah ku aga dbilik kakaku nada benda atu, hanya ku liat kakaku yg tidur masih.

Laju jua lah sma jua larinya nda betantu mcm org kn rabah usulnya, yg ku liat ani sama jua makhluk nya pendek, gundul, hitam, nada be mua, kalau belari kakinya atu mcm org kn terabah usulnya kalau belari laju

maybe penunggu kali atau memang ada ddalam rumah, Alhamdulillah smpai sekarang ani masih aman nda kna kacau. asal saja ingat berdoa, doa pendek pun jaditah utk mengelak dri bencana.
ok kan share saja (c)ceritaserambrunei2013

Last Night Horror by LastManStanding

Kejadian ani berlaku dimalam. Last night atu, aku inda tau kul brapa lah ah. aku ni mendangar lagu, sambil menyanyi.inda batah atu, kan kejamban tia ku nah,parentsku and my bro masih meliat tv. tapi suasana gelap along the way. lapas dari jamban ani, ku tutup lampu jamban ani. inda ku tau cana bulih dalam minda ku ani tepikir ada si pontibaby duduk disiring almari kaca dapan jamban atu. padahal manada siapasiapa sana tu. i dont mind. kirku aku luan tebawa2 sal cerita ‘wujud xtreme’. jadi. ku jalinglah saja almari atu. masuk ku kebilik lagi. menguap dah ni,dah atu…

mimpi ku >.< aku mimpi, aku interview. sekali, dalam mimpi atu, ada abgku 2 org dan kaka iparku mendangani. kami time atu bekumpul di jamban. aku migang keratas. beklip merah lah kratas atu dalam fail. inda batah atu, menangis kratas ani. nya abangku nya “bawa jalan2″ kali ku bawalah jalan2 kratas atu. kali diam kratas ani. inda batah atu, aku kira kan ehem di jamban. (paham2). sudah ku keluar, kaka ipar ku ngusai tdung arah mirror jamban atu. aku pun ikut lah jua. then, ada kanak2 ikut. aku ni menoleh. indaku ingat laki or bini. yang penting. mbari watir, ijap ku meliat. ia ikut2 kami time kami semua keluar jamban, nya abangku “jantah ingau. buat nada saja. jantah dilayan”
dengan rasa nervous atutah semana2 ku tebangun. semua urang tidur masih. sanku subuh kali. kul 1 or 2 am catu. “inda ku dapat tidur ni. palui eh”. ku baca2 dah apa. inda jua mau. beludah ku kekiri. kali. sakit sudah kepala ku ani luan bejaga. ku cuba untuk tidur. ahirnya mau jua ya allah…

the next morning, which is today. that dream was the worst horror dream of mine. ever. indaa ku minta2 kan mimpi atu lagi. cukuptah.

p/s: sorry if inda berijap. :( #ijap dah tu keratas menangis atu. -.-’ (c)ceritaserambrunei2013

Incomplete song by cicakboy

This happened in a specific room on a specific floor in a specific hotel in our country, Brunei Dasussalam. My two friends and I had some cash from our part time job and decided to sleepover at a hotel, away from friends and family. As we checked in, the receptionist handed our room key. She looked at the room number and she paused. “umm…..” she started off, sounded hesitant to tell us, “we don’t make phonecalls after midnight, so please do not answer the phone after that time”. Curious, I asked her why but she just shook her head and said, “just… please…” and retreated into staff room cutting the conversation short. Time washed away haunting thoughts from our minds as we had fun sight-seeing our country, we really lived the motto ‘Kenali Negara Kitani’ for that day.
Night comes. We were telling each other about what we feel and experienced that day. However, one of us wasn’t all there. He was busy on his laptop, deligently typing away. “Hey Fai, my aunt says hi,” said Fauzan. Fai stopped typing, looked over his laptop, an eyebrow was raised, “really? Who?”
“aww, you know, aunty social (antisocial)!” Fauzan said with a grin. I chuckled and say “yea Fai, you can do that at home”. Fai looked at us both and smiled, “sorry guys, it’s just that… what the receptionist said…. Kinda bothered me; so I did some digging.” Now Fauzan and I were intrigued. Seeing we were glued, Fai continued, “Well, there are some local stories floating around that one room of a unnamed hotel is cursed and will get a phonecall from the other realm. You guys don’t think that… this is the room, do you?”
Ring.Ring!
The phonecall made all three of us jumped. We turned to look at the clock; 01.05 a.m; crap…
Ring.Ring!
I was pushed by my friends to answer the phone. I hold the telephone, almost squeezing it as the warning made me hesitant but the third ring did not came. Silence. As I was about to walk away, releaved that I did not have to answer it…
Ring.Ring!
If my lips weren’t tight shut to stop it from trembeling, I swear, all curse words would’ve been said at that moment. With a heavy heart, I picked up the phone. “H-hello?”
There was a silent pause, then….
“Ulek mayang ku ulek
Ulek dengan jala jemala
Ulek mayang diulek
Ulek dengan tuannya puteri
Ulek mayang diulek
Ulek dengan jala jemala
Ulek mayang diulek
Ulek dengan puterinya dua”
I looked at my two friends. My finger which was shaking violently pressed the loudspeaker button. The female voice, almost a whisper, continues singing…
“Puteri dua berbaju serong
Puteri dua bersanggol sendeng
Puteri dua bersubang gading
Puteri dua berselendang kuning
Umbok mayang diumbok
Umbok dengan jala jemala
Nok ulek mayang diulek
Ulek dengan puterinya empat”
“WTF man! Hang up!” Fai started to freak out. Fauzan, unable to mutter a word managed to force a nod. I who was as creeped out as they are, slammed the phone down, ending the call and as if it wasn’t enough, I pulled the cords out, just to make sure.
However the song did not stop….
“Puteri empat berbaju serong
Puteri empat bersanggol sendeng
Puteri empat bersubang gading
Puteri empat berselendang kuning
Umbok mayang diumbok
Umbok dengan jala jemala
Nok ulek mayang diulek
Ulek dengan puterinya enam”
My two friends had retreated to their beds, shielding under what little protection of their blankets. I slowly turned, following the origin of the voice. The horror I felt as I noticed something on our balcony, sitting on the rails facing the world. White clothes, long black silky hair, her arms swinging, turning and twisting forming a traditional dance and tipped with long nails.
“Puteri enam berbaju serong
Puteri enam bersanggol sendeng
Puteri enam bersubang gading
Puteri enam berselendang kuning
Umbok mayang diumbok
Umbok dengan jala jemala
Nok ulek mayang diulek
Ulek dengan puterinya tujuh”
The song continues. I tiptoed towards the window, as I noticed it wasn’t lock. I slowly turned the lock. Click. “why must it click!” I thought to myself. The song paused. She paused. I paused. Time seemed to stand still. She formed a smile and continued…
“Puteri tujuh berbaju serong
Puteri tujuh bersanggol sendeng
Puteri tujuh bersubang gading
Puteri tujuh berselendang kuning
Umbok mayang diumbok
Umbok dengan jala jemala
Nok ulek mayang diulek
Ulek dengan tuannya puteri”
Now by this time, I already ran to my bed and retreated to a fetal position under my blanket. I heard the sound which I cursed but now for a different reason. The sound of the window lock clicking open.
“Tuan puteri berbaju serong
Tuan puteri bersanggol sendeng
Tuan puteri bersubang gading
Tuan puteri berselendang kuning
Umbok mayang diumbok
Umbok dengan jala jemala
Nok ulek mayang diulek
Ulek dengan tuannya puteri
Ku tahu asal usul mu
Yang laut balik ke laut
Yang darat balik ke darat
Nasi berwarna hamba sembahkan
Umbok mayang ku umbok
Umbok dengan jala jemala
Pulih mayang ku pulih
Pulih balik sedia kala”
The song continued throughout the night, whispering in each of our ears, repeating itself over and over again. None of us dared to peek.
A week later
Each of us had recovered from our fever. That night was never spoken but I’m sure, like me, the mind of those two never left the room. The song was buried into our memory. I googled it. It is the song of ‘ulek mayang’. It’s a story of a princess from the supernatural world falling in love with a human fisherman. Their relationship was not accepted as it was considered a taboo. Both sides fought and in the end, the seventh of the royal sisters, the eldest and the most powerful, ended the war, telling each side to return to their respective worlds.
Now…. Legend says that the song is actually a mantra to summon the princesses but the song is incomplete. The song, did not mention the 1st, 3rd and 5th princess. The lyrics to those three were lost in time and in memory. However, the current lyrics is enough to summon their presence. We just can’t see them. Some says that we did not even have to sing. Reading would be enough. So my dear readers….. that goosebumps you’re feeling…. They’re there. If you happened to know the rest of the lyrics… please… for the sake of everyone who had read or sing or danced the song…. Don’t complete it….

With faith,
Cicakboy(c)ceritaserambrunei2013

Hantu dalam rumah hantu by cicakboy

Assalamualaikum.

Sekian lama tak bercerita, cicakboy berhijrah dari antubrunei@blogspot kesini untuk meneruskan tradisi. huehuehue. berdrama lak. ok here goes:

This little incident happens during 2008-2009 (just guessing; really bad with time). It was when there was a ghost house held in ICC. I was with a group of female friends. We decided to ‘test’ our courage in the haunted house. I’m not a big fan of haunted houses but as the only male in the group, I have to step up. We went in.

The place was dark with occasional lights flicker to indicate lightning. Sounds of screaming and wailing filled the air. There was a narrow path with glow in the dark arrows on the floor to indicate where we should go. The girls huddled up to me. They were scared. I was agitated, nervous and suffocated by their holds and ear deafening screams to even enjoy the fact that I’m being depended on by a group of beautiful girls.

I had to drag all of them, swaying from side to side as each one of them tried to go to the comfort of the center of the circle, non of them had their eyes opened. They were really terrified so much so that the warewolf that was supposed to scare us from the back just walked along with us like a trained dog than a scary wolf-man.

At the end of the path was a slightly bigger room, almost square shaped and a door. I only found out later that the door was purposely locked a few seconds before opening to give the participants one last scare.

As i entered the square room, I saw an entity, a woman, long black hair covering her face and 3/4 of her body dressed in white standing at the corner, her presence seemed blurred. Initially I thought she was part of the volunteers but she…. feels…. off. other ‘ghost’ were screaming, grabbing and running about but she, she just stand there quietly, facing the corner. Cold sweat runs down my forehead. I forced myself to walk a few more steps towards the door, these steps felt so much heavier and as soon everyone including the warewolf entered the room, i turned to him and signaled him with head motion to the entity. I dont want to alert the girls who are already terrified so I made my mouth moved as if im saying, “kawan mu?” to the warewolf, hoping he read my lips.

what happens next instilled fear to the very core of my heart. He turned to the entity, looked back at me, took off his mask and bolted to the door trying to open the door which of course is locked for a few seconds. I knew exactly what that entity is now and have no desire to stay there any longer so I drag myself and the girls to the door.

“bunyi apa tu! pintu kuncika?” asked one of the girls, her eyes still close shut. “nadalah, we’re almost there, hold on yea?” i tried to sound reassuring but only god knows how scared I was.

I turned to the entity and to my horror, it is now facing us and fml! It started to walk towards us. now everyone is screaming. the light  flickering between pitch black and a few seconds of light does not help. everytime there is light, the entity seems to be closer than before and disappear with the dark.
LIGHT.CLOSER.DARK.LIGHT.

CLOSER.DARK
at the very last moment when the entity had its arms stretched towards us almost touching one of the girls, the door open.
we feel to the floor, the werewolf run into the crowd screaming. the girls were on the floor screaming in a fetal position while I…. I just look at the empty doorway where the entity almost touch us…..

we were the last batch to enter….. till the next day….(c)Ceritaserambrunei2013

Angin? by Syazah Iyah

Masatu, bulan puasa, kami ani beibun malam2 selalu lah ahir tidur… Kami ani ada 5 urang dalam bilik tamu besar, kami ni tidur sana cos cuti sama nini sakit, (nini laki) nini kami yang bini ani tidur di luar bilik tamu, which mean ada 3 bilik tamu, cos yang tampat kami tidur ani galap and ada lagi bilik tamu lagi… 12:30 Si Feeqah ani, liat youtube pakai ipad ku, liat cerita ‘Victourious’ (catu kah)… Aku, Faizah, Yazmin & Ezlynn ani main. Antah main apa kah tu :p… Lestu, nini yang bini ani tebangun, sal tedangar kami bising… nini – Eh, sapa tu bising atu? Alum lagi kamu tidur kah??
Kami, apa lagi, tutup ipad, beselimut tidur eksen2
1:30 – nini sudah tidur, kami apa? SAMBUNG!! Diluar nampak sudah kan ujan, kami bising, tapi ada yang weird di luar atu. Ada urang main2 kan kami… Tarus, si Feeqah meyubuk di luar nda ada papa, macam nini keluar mengusir something, tapi nini tidur 💤 “bowhhhh!!!!” Si Faizah ckp. “Apakan, kamu ani…” si Feeqah tunya takut…. Aku Yazmin & Ezlynn takut.. Lagi sekali, di belakang kami atu ada macam atap, yang nini tutup untuk bunga nya, yatah… Melagur. Takut jua kami tu~ lestu nini diluar… “eh. nda jua ada nini lintas” sorang2 ckp. Semua tarus tutup pkai selimut :s

funny moment :
Si ezlynn ani masukan kpala rah tabir XD nini beckp “oi siapa tu?!”

I think not very takut lah… :) (c)ceritaserambrunei2013

First Encounter… by Nevtes

My earliest experience with the supernatural was when i was 10… I used to help my mom out at the Tamu at Kianggeh every Friday and Sunday when i was a kid, so i make friends with many of the kids there too.. The year was 1984. Transformers just debuted and i loved the toys.  One of my market kids friends just got a Transformers toy at a nearby shop at the Tamu..so i went to his place to beg him to let me play with it for a week.

The whole family used to rent and stayed in the master bedroom of a wooden house near by the well known Chinese school.. When i got there, i knocked at the door of the master bedroom and my friend shouted “Come in”! I opened the door and saw both his dad n big brother watching TV sitting in front of the TV real close. So i said “HI”… they didn’t answer me but stare at me strangely with wide open eyes then looked back at the TV. I didn’t put much thought about it as that time as i was focused on getting my friend to “Pinjam” me his toy for the week.  I went straight to my friend who was lying down in a bed at the corner of the room and proceed to pester him till he finally gave in to my pestering. Upon leaving the room, i said goodbye to both his father n big bro.. again they just turned their head to my direction and stared at me wide eyed, then looking back at the TV, ignoring me once again. . I was thinking to myself.. u guys are creepy!!!

I was making my way back to Tamu which was about a few minutes  away.. skipping along happily with a transformers toy in hand when i bump into my friend’s big brother. I was startled and asked him “How come you are here… I just saw you and your dad at home? He looked at me as if i was mad and said there’s no way he just came from home because he is only now making  his way back home to shower as he had just finished helping his mum setting up their stall at tamu… That’s when i realized there and  then that i just had my first ghostly experience in broad day light!!!(c)ceritaserambrunei2013